Voeding

Gezonde voeding is belangrijk, zowel voor de baby als voor jezelf. Let hierbij op de volgende dingen:

  • Groente: eet dagelijks 200 gram groente, en varieer daarbij. Rauwkost eerst goed wassen.
  • Fruit: eet voldoende vers fruit, zeker 2-3 stuks per dag. Bij obstipatie: fruit goed wassen en zo mogelijk met schil eten.
  • Zuivel: een halve liter per dag is aan te bevelen: melk, yoghurt, kwark, kaas. Geen rauwe melk of producten daarvan, zoals rauwmelkse kaas.
  • Brood: eet gezond brood, liefst volkorenvarianten. Neem gerust 6-8 sneden per dag, het levert goede energie en bevat veel vezels.
  • Vlees: veel soorten vlees zijn prima, het moet wel goed doorbakken zijn, dus b.v. geen rauwe of half-rauwe biefstuk. Ook filet americain wordt afgeraden met het oog op aanwezigheid van bacteriën. Vlees waar leverproducten in verwerkt zijn met mate gebruiken.
  • Vis: eet dit regelmatig, het liefste 1 keer per week, met name vette vis, zoals haring, zalm, makreel. De omega- 3 visolie hierin wordt aanbevolen met het oog op de ontwikkeling van de hersenen van de baby. Oppassen met verpakte vis, hierin kan een bacterie zitten, deze goed verhitten vóór consumptie. Tonijn e.a. roofvissen worden afgeraden tijdens de zwangerschap. Wie geen vis lust kan de multivitamine voor zwangeren met visolie nemen.
  • Multivitamine voor zwangeren: hoewel goede voeding zeker het belangrijkste is, wordt dit toch tegenwoordig aanbevolen dagelijks erbij te gebruiken. Het gaat dan met name om de extra vitamine D, foliumzuur en ijzer.
  • Drinken: drink 2 liter per dag, vooral water. Liever geen frisdrank, vanwege de vele suikers. Drink koffie met mate, 2-3 koppen per dag max. vanwege de coffeïne, het zelfde geldt voor cola. Ook thee bevat coffeïne/theïne, dit mag wel 4-6 keer per dag, groene thee is onbeperkt.
  • Niet teveel lightproducten, deze bevatten veel kunstmatige zoetstoffen en zijn daardoor niet aan te bevelen voor het kind in ontwikkeling. Onderzoek wijst op mogelijke schade.

Mocht je meer willen lezen over gezonde voeding tijdens de zwangerschap kijk dan op de website www.voedingscentrum.nl